<< Blogs

Daybyme Fashion Shoes Food Tattoo
Najnovšie
Osviež sa letným drinkom
Aj tebe sa už roztápa mozog z toho tepla? Schlaď sa výbornými drinkami, ktoré si jednoducho pripravíš doma v pohodlí domova s klímou. Okrem toho sa vý...
Najlepšie festivalové outfity
Pridali sme výzvu, aby si sa s nami podelil o tvoj najlepší festivalový outfit. Preto sme teraz vybrali tie najlepšie z najlepších, ktoré poslúžia ako...
Tipy na zaujímavé výlety v Európe #3
Už ďalší diel z priečinku cestovania sa bude venovať zaujímavým výletom v Európe. Tento krát si vezmeme destinácie s morom, avšak to nie je to jediné...
Zdravé obedové menu pre celú rodinu #5
Priprav si ľahký letný obed, ktorý ťa nie len zasýti, ale je aj zdravý. Neutrpí preto ani tvoja letná postava a stále sa budeš zmestiť do obľúbených š...
Najkrajšie pláže, ktoré musíš navštíviť
Výber správnej pláže môže dovolenku povýšiť na úplne inú úroveň. Preto sme za teba pripravili niekoľko tipov, ktorými sa môžeš inšpirovať. Nezabudni s...

Autom cez celé Škótsko

19.1.2019
Tattoo

Existuje presne jeden druh výletov, ktoré zbožňujem najviac na svete. Ten, pri ktorom si do ruksaku zbalíte stan a spacák s vedomím, že najbližšie dni bude vašou jedinou starosťou užívanie si krás prírody a nájdenie vhodného miesta na prenocovanie v stane. Keď si k tomu ešte požičiate auto a vezmete troch podobne zmýšľajúcich ľudí…lepšie nemôže byť.

Isle of Skye je fotografický raj…

A presne Škótsko bol tento typ výletu. Za 12 dní sme prešli neskutočnou krajinou. Cez Isle of Skye na Harris, potom naspäť do Škótska a aj to si obísť autom. A hlavne za celý ten čas sme mali 2 upršané dni. A aj to bol len taký jemný letný dáždik. Takže pekne po poriadku 😊

Ben A’an

Hneď po príchode sme si to namierili na tento kopec. Počasie nás chcelo na začiatok trošku demotivovať a tak sa spustil dážď. Kto chodí pravidelne do hôr vie, že aj takéto počasie vytvára úžasnú fotografickú atmosféru. Veď posúďte sami. Cestou dole akoby počasie cítilo, že nad nami nevyhrá a pekne sa vyčasilo. Rýchlo sme vyschli a aj dronko si polietal.

Kilchurn Castle

Hrady komentovať nebudem. Krajina ich je plná, no neboli sme ani v jednom. Buď boli zavreté, alebo nám 10-15 eur za vstup prišiel zbytočný. Nikto z nás aj tak nie je hrado – obdivovač.

Stalker Castle

Glenfinnan Viaduct

Prvú noc sme sa rozhodli spať čo najbližšie k tomuto miestu známemu hlavne fanúšikom Harryho Pottera. Problém bol nájsť neplatené miesto, ale nakoniec sme to zaparkovali pri rieke na začiatku chodníka k viaduktu. Samozrejme, počasíčko nás znova skúšalo a začalo pršať. Stan som nestaval už dáku dobu, takže kým sme ho postavili, stihlo nám čo to pomoknúť.

Prvý deň bol jednoznačne najhorší a najviac demotivujúci. Zaľahli sme do mokrých stanov na mokré karimatky a zakryli sa trošku vlhkými spacákmi. S Marošom sme sa modlili nech je na druhý deň dobré počasie, aby sme si nechali všetko preschnúť.

A bolo? Bolo!!! Ráno vyšlo slniečko a my sme si spokojne pochutnávali na tuniakoch pri tom ako nám všetko schlo.

Po raňajkách smerujeme k viaduktu. O 10:45 má cez tento most prejsť parný vlak. Hľadáme najvhodnejšie miesto, nastavujeme foťáky a pripravujeme drony. Vlak pôjde rýchlo a tak nenechávame nič na náhodu. Okolo 10:50 tadiaľ prefrčí obyčajný moderný vláčik, ktorý ma od parníka tak ďaleko ako my od domoviny. Nakoniec sme vygooglili, že parník chodí až od júna. Takže, pogoogliť dopredu.

Eilean Donan Castle

The Fairy Pools

Ďalším miestom, ktoré určite stojí za zmienku je Fairy Pools. Niekoľko malých vodopádov s priezračne čistou vodou. Kúpanie je povolené, ale teplú vodu nečakajte. Celé je to v okolí hôr s výhľadom na najvyššiu horu ostrova Skye Cuillin.

Neist Point Lighthouse

Noc trávime na jednom z najikonickejších miest ostrova a vôbec celého Škótska. Najzápadnejšie miesto krajiny ponúka výhľady na vysoké útesy a aj samotný maják. Všetkým nám je jasné, kde a ako si postavíme stany. Uznávam, pripadali sme si trochu trápne, keď sme stavali stany pomedzi ľudí, ktorí sedeli a užívali si západ slnka, ale čo už…aj tak nás nikto nepozná 😁

Old Man of Storr

Tieto kamenné vežičky už určite videl každý…minimálne na fotke.  Aj keď to z mojich fotiek tak nevyzerá, určite je to jedno z najviac zaneprázdnených miest a hore nebudete sami. Táto časť ostrova zvaná Trotternish ponúka mnoho okruhov a turistických ciest. Tá najbežnejšia má približne 4 kilometre a zvládnete ju do dvoch hodín. Nič náročné, no tie výhľady stoja za to!

Kilt Rock View point

Pomaly sme sa presúvali na sever ostrova, kde sme sa chystali aj prenocovať. Východné pobrežie je plné obrovských útesov a čerešničkou na torte je 55 metrov vysoký Kilt Rock View point  s vodopádom Mealt. Na jednom videu zo Škótska som videl ako sa chlapík točil zdola…priamo pod vodopádom, no netuším ako sa tam dostal.

Quiraing

Pokračujeme ďalej k skalnej formácii zvanej Quiraing, kde prespíme. Autom prechádzame okolo okraja týchto kopcov a hľadáme vhodné miesto na parkovanie. Balíme veci a smerujeme pomedzi kopce. Pre mňa bolo toto jedno z najkrajších, ak nie najkrajšie miesto Škótska. Akurát som ostal prekvapený z množstva ľudí. Stretli sme len dvoch troch ľudí a asi milión ovečiek pasúcich sa na zelených lúčkach. Počasie sa ale rapídne zhoršovalo, hlavne čo sa týkalo vetra, takže sme si stan pre istotu vystužili skalami a vybrali sa na neďaleký kopec. Názov si nepamätám, ale na fotke je to ten skalný vľavo vzadu.

Cestou hore treba trošku poliezť stŕme skaly a z druhej strany je to zase trošku stŕmy trávnatý svah zakončený niekoľko metrovým zrazom. Nebezpečnosť miesta ukazovala aj rozcapená ovečka pod zrazom, ktorá asi nestihla ubrzdiť. Trošku nám začalo lepiť, keď sme si uvedomili, že sa nevieme dostať dole. Po tých skalách to bolo celkom nebezpečné a za ovečkou nejdeme. Nakoniec sa ale dá celý kopec obísť traverzom a po jednoduchších skalách dostať dole. V daždi ale nič príjemné.

Luskentyre Beach (Harris)

Šup autom na trajekt a smer ostrov Harris. Zabudli sme sa ísť pozrieť na Fairy Glen na ostrove Skye :/ . Tak keď pôjdeš, nevynechaj! Toto bol presne druhý a posledný upršaný sychravý deň s neuveriteľne silným vetrom. Paradoxne sme ale väčšinu dňa strávili skúmaním pláží ostrova. Už na trajekte nám bolo jasné, že túto noc vonku nedáme a už by sa zišlo aj osprchovať. Jožko našiel také luxusné drevenice za 20 eur na noc / 1 osobu. Jedinou nevýhodou boli 200 metrov vzdialené sociálne zariadenie aj so sprchou. Ako vidíš na fotke, ostrov nám doprial aspoň krásny západ slnka. My sme si potom dopriali fľašku rumu.

Butt of Lewis Lighthouse (Harris)

Na úplnom severe ostrova sa nachádza ďalší maják. Určite nie je taký majestátny ako na Isle, ale stojí za to. Je postavený na kraji vysokých útesov, o ktoré udierajú hlasité vlny a čajky poletujú hore dole.

Smoo Cave

Trajektom sa už nevraciame naspäť na Skye, ale priamo do škótskeho mesta Ullapool. Ušetrili sme si tým pár hodín jazdy cez celé Skye. Na severe sú ževraj jaskyne, tak ideme tam. Toto bolo jedno veľké sklamanie, lebo obrovská diera v skale pre mňa nie je jaskyňa. Ale okolie veľmi pekné. Pláže, útesy, malé dedinky a za noc 3 krát pršalo.

Bow Fiddle Rock

A Toto bol definitívne jeden z mojich najkrajších východov slnka, aké som v živote zažil 😊 Večer bolo úplne zatiahnuté, takže sme ráno nič nečakali. Okolo piatej počujem Paliho z vedľajšieho stanu ako hovorí Jožimu „Vstávaj, to musíš vidieť…“. Vybehli sme zo stanu a behali s foťákmi hore dole ako splašené deti. Slniečko sa ukázalo asi na 10 minút a potom zmizlo v oblakoch…

Samozrejme sme sa ešte zastavili v Edinburghu, Glasgowe, pozreli si monument Williama Wallace-ho, ale po tom návale prírody nás mesto veľmi nezaujalo. Ono tie peniaze, čo sme ušetrili varením si cestovín a jedením tuniakov, sme minuli za pár dní v mestách pri pive :/

Ak by som mal niečo zmeniť, určite by som strávil viac dní na Isle of Skye, alebo pozrel aj južné Isle of Mull. Bohužiaľ sme sa spoliehali na predpoveď počasia a snažili sa všetko prejsť rýchlo, kým sa dá.

Takže ďakujem chalanom za super výlet a Škótsku za to, že nám dalo nespočetne veľa výhľadov a hlavne sme 12 dní nemokli ! Videli sme toho o dosť viac, ale tak tú spomínam také tie hlavné miesta, ktoré určite stoja za návštevy (okrem Smoo Cave 😁 ).

Blog prebratý. od Romana Málika
Jeho Daybyme účet nájdeš tu: daybyme.com/romanmalik

Ďalšie z kategórie
Najkrajšie pláže, ktoré musíš navštíviť
Dovolenka pri mori v Európe
Už sa ani ty nevieš dočkať kedy zbalíš kufre a plavky a vyrazíš na zaslúženú letnú dovolenku? Ak si nevieš vybrať z ponuky cestoviek alebo radšej cest...
Vyber sa na najkrajšie jazerá na Slovensku
Tentokrát sme pre teba pripravili výber tých najkrajších jazier a vodných nadrží, ktoré nám Slovensko ponúka. Inšpiruj sa od nich a využi teplé počasi...
Tipy na zaujímavé výlety v Európe #2
V pokračovaní tipov na zaujímavé výlety ti tento krát predstavíme okolité krajiny. Pod lupu sme si vzali Maďarsko, Rakúsko, Poľsko a Česko. Cestovať...
Hrady a zámky na Slovensku, ktoré v sebe skrývajú temné tajomstvá
Vydaj sa na potulky po slovenských hradoch a zámkoch, ktoré sú opradené dávnymi povesťami a príbehmi. Naše územie skrýva v sebe bohaté poklady, inšpir...